lördag 18 januari 2014

Årets första regnbågsfiske!

Äntligen var årets första regnbågspass över. Var vid Bondemölla runt 11.00 på förmiddagen och som vanligt börjades det med lite små snack! Jag berättade om resan och de om deras. Efter tjugo minuters snack gick jag bort för att lägga de första kasten. Tempen låg strax under 0 grader och det kom lite snö! Jag började fiska i nedre dammen en liten stund. Sedan i andra! Vi var 5 st totalt. Nu på vintern har man god chans att få plats, så passa på innan våren för då är det fullt!!

Efter en timmes fiske ställde jag mig vid fallet. Efter som jag av erfarenhet vet att där nästan alltid står fisk och jag tagit en hel del fisk där innan kändes det ganska säkert. Jag fiskade av strömmen som bildats efter fallet. I och med kylan och vädret valde jag en stor streamer. Tråkigt fiske men relativt effektivt! Efter ett tag i fallet kände jag en dragning i linan, jag missade den! Efter ytterligare tio min krokade jag en båge i fallet. Jag kände att det var en bättre fisk. Tung! Men motstånd gjorde den inte, i alla fall inte i början. När jag utan problem fått in den, bara några meter ifrån mig vaknade den till liv och gjorde en 30 meters rusning rakt ut! Sen var den färdig att landas! Det var en vacker båge som nådde en vikt på 5100g.

Jag kände mig nöjd och gick bort till fikarummet och gjorde mig lite kaffe. Det blev en hel del prat under tiden! När jag varmt upp mig gick jag ut för att ta nya tag. Då fick jag ett sms av Robin att han kom upp och snackade lite skit. Så jag han inte mer än ett par kasst innan han kom. Otroligt nog krokade jag en fisk precis då. Fisken bjöd upp till en riktig kamp men efter många om och men så seglade fisken in mot kanten och den kunde direkt med peangen krokas av. Det var en fisk på runt 4-4.5 kg. Därefter gick jag och Robin in och mer kaffe blev det.

Mer än så blev det inte denna dag!!

I morgon blir det en tur till en av hemma åarna. Första fiskepasset då Robin är med!

Simma lugnt!

Oscar