fredag 28 mars 2014

Afterschool trip



Efter en relativt tuff vecka i skolan var det äntligen fredag igen, vilket resulterade i fiske. Redan igår pratade vi om att ta en tur till en av våra hemma åar och så blev det också.
Vad kunde gå fel en dag som denna? Solen sken och tvåsiffrig värme gjorde denna dag riktigt skön och härlig.
Så fort vi båda hade slutat skolan så drog vi på oss vadarna, riggade spöna och satte fart mot dagens fiskesträcka en bit hemifrån.
Vi startade fisket med två helt olika typer av flugor. Jag med en Harörenymf medan Robin ville åt de stora genom en svart streamer. Robins motto för dagen var, "Stor fisk eller ingen fisk". Det skulle direkt visa sig att så var fallet. Jag fick flera fiskar medan Robin fick större :)
Mörk fin öring!
Redan i första poolen, på första kastet krokade jag(Oscar) dagens första fisk. Det var en normalstor öring som hade tagit min fluga, den gjorde en halvtaskig rusning innan den seglade in mot kanten och fick gå tillbaka lika fort igen. Vi smög vidare längs ån, Bäcksländorna kläckte, solen sken och ett par sporadiska vak syntes. Dock inte tillräckligt för att få någon av oss att vilja byta taktik och knyta på en torrfluga.  Dagen var perfekt och det är väldigt sällan fisket är dåligt en dag som denna.
Vi fiskade oss nedströms, hela tiden med samma flugmönster på tafsen och jag lyckades kroka ännu en lite mindre öring innan Robin drog på en lite större fisk som kämpade på bra, på lång lina i strömmen. Absolut ingen storöring men det visade sig ändå bli dagens största. En relativt lång och mörk fin öring (se bild ovan) Jag lyckades där efter lura två öringar till på haröran innan vi körde hemåt för dagen. Båda nöjda med att ha fått känna lite spöböj och fått njuta av dagens värme. 
Två Fario med vars en Quadra-rulle. Vackrare blir det inte ;)

Drillning!!
Håvning!