söndag 20 september 2015

10kg lax på torrfluga, overkligt!


Fantastiskt fin natur, grymt umgänge och en drömlik avslutning av två helt fantastiska veckor i nord Norge. Tiden bara springer iväg och det är nu ca 3 veckor sedan jag kom hem.
Förväntningarna inför resan var skyhöga efter allt man hört om fisket där uppe. Givetvis lockade laxfisket absolut mest, men även chansen på grov fjällöring gjorde resan på över 215mil i bil till en baggis.
Det är inte många platser i världen som har både bra laxfiske, grymt fjällfiske, fantastiskt havsfiske efter allt från hälleflundra till kungskrabbor, inom 1 mils radie. Platsen har i princip allt man letar efter och kan tänka sig.
Kungskrabba





Efter endast 3h fiske stod jag med böjt spö ut med den kristallklara älven och drillade min livs första lax. Solen stekte, spöt gungade och livet var bara helt fantastiskt. Jag märkte snabbt att det inte var någon större fisk, men vad gjorde det i detta läget? Min första lax var ett faktum och fisket kunde inte ha fått en bättre start än så här. Det var ju bara till att "gå ner och hämta en" hur svårt kunde det egentligen vara...

Första Laxen! Fantastiskt!

Dagarna gick och timmarna längs med älven blev allt mer påfrestande. Fisket överlag var mycket trögt och endast några enstaka fiskar landades. Den bild man länge haft av laxfisket blev nu allt mer sann. Att kunna fiska dag ut och dag in utan att känna en ända fisk är något alldeles speciellt, men också tålamodskrävande.
          Trots att självförtroendet sjunker rejält så finns ändå hoppet kvar, snart så måste det hända något...


Man lägger kast efter kast och i flera drifter känns allting så rätt. Man står där i sin egen lilla värld och kan praktiskt taget känna känslan i hugget utan att fisken tagit flugan. Man vet att fisken står där men av någon anledning vägrar den att ta flugan, oavsett vad man presenterar för fluga.


Tiden bara flög iväg och rätt som det var hade nästan två veckor gått och endast en lax och ett par mindre fjällöringar var landade för min del. Kungskrabbefisket och en tappad hälleflundra, tillsammans med personerna och miljön runt om gjorde ändå dessa veckorna helt underbara.
Men jag måste erkänna att utan de två fiskarna som jag avslutade veckorna med hade jag lämnat Norge med en betydligt sämre känsla och näst in på riktigt besviken på fisket.

Lyckligtvis blev det verkligen ingen besvikelse. Med två fiskedagar kvar började det hända saker. Jag och Bengt fiskade tillsammans en tidig morgon, solen hade passerat bergstopparna och lyste upp hela kulpen på ett magiskt vis. Brasan var igång och första koppen kokkaffe var avnjuten när Bengt gick ner för att gå en runda med torrfluga.
Fyra, fem drifter, sen satt den där! En fantastisk vildlax gick upp och plockade flugan. När fisken var återutsatt ville jag såklart också plocka en på torrt.
Mitt enhands spö (LPXe RS V2 #7) stod redan riggat med en stor naturfärgad bomber torrfluga som var mitt förstahandsval.
Jag hann inte lägga många kast förr ens jag tittar bort ett ögonblick och samtidigt ser en storfisk ta min fluga i ögonvrån, samtidigt hör jag Bengt skrika. Jag vänder mig om men lyckas behålla lugnet och låta fisken vända om ner i vattnet innan jag gör mitt mothugg. Nu blev det kamp kan jag lova! 100cm, 10kg lax på ett klass 7 enhands spö, känslan är helt obeskrivlig! Inget jag har varit med om i fiskeväg kan jämföras med den känslan som uppstår när jag tailar den 10kg tunga torrflugefångade vildlaxen. Om inte möjligtvis nästa händelse... ;)





Jag och Tobias bestämde oss för att ge en "inringad" fjällsjö en chans, Väderförhållandena var inte de optimala med starka vindar som ökade i styrka desto längre dagen gick. Stora delar av sjön var i princip omöjliga att fiska av med flugspö då vinden låg helt fel. Vi fokuserade vårt fiske på medvinds sidan vilket går emot många teorier, men det var vårt enda hopp. Redan efter ett par kast var första fisken landad en riktigt fin kilos öring med fantastisk täckning. Efter ytterligare ett fåtal kast small det till rejält. Omgående visade sig fisken i ytan och första tanken var, fy fan... vad som än händer så får jag inte tappa denna fisken. Meter efter meter av fluglina försvann och jag kunde inte göra mycket mer än att bara låta den gå. När sedan meter efter meter av backinglina började försvinna så kände man att det inte längre var jag som hade kontrollen över hur detta skulle sluta. Till sist fick jag stopp på rusningen och började återfå kontrollen. Aldrig tidigare har jag varit med om en öring som kämpat på det viset. Detta var en riktig drömfisk, Tobbe gick ner i vattnet och hjälpte till med att taila fisken. Herre jösses vilken fisk! 80 cm fjällöring, uppskattad vikt på 5-6kg tagen på en oförtyngd olive harörenymf, på ett klass 5 spö. Lyckan är total! Obeskrivlig! Fantastisk!




80cm fjällöring!

Två veckor med trögt fiske hade nu vänt och blivit två helt obeskrivliga veckor. Fjällfisket gav verkligen mersmak och kommer att utforskas ordentligt om två år!

Vill du se fler bilder från min Norge tur, på bland annat en 15kg hälleflundra och ett par fina laxar till så kolla in galleriet här..