lördag 20 april 2013

Regnbågsfiske!

Oscars fina båge!

Igår kände vi oss sugna och framför allt redo för årets första regnbågs tur. Jag (Oscar) har varit ute ett fåtal gånger och landat en del bågar innan i år. Men nu var det alltså dags för årets första tur tillsammans.

Väckarklockan var ställd på 07.15 och efter några mackor i magen så var jag var vid parkeringen och mötte upp Robin. Vi gick en runda runt sjöarna och snackade med några andra fiskare. Vi gick därefter bort och löste våra fiskekort och gjorde oss redo för att påbörja dagens fiske. 

På endan av tafsen knöt vi båda på mindre nymfer. Det var flugor så som Fjädermyggspuppor och haröror. När fisket startade var där direkt fiskare som drillade bågar. Efter 10 min bangade Robin nymffisket och snörade på en vit zonker. Och 5 minuter senare hade Robin krokat sin första fisk på dagen. Bågen vägde runt 1,5 kg och var i mycket god kondition. En riktigt stark och livlig båge. Vi fortsatte fiska och jag brände 3-4 fiskar ganska snart därpå. Men inget mer på ett tag. 

Vi rörde lite på oss och då small Robins andra båge på. Också en fisk tagen på en vit zonker på ungefär 1,5 kg. Även denna fisk var riktigt stark och det tog ett par minuter att drilla. 

Samtidigt som Robin kände sig nöjd med fisket för dagen så lade han istället fokus på att få ihop lite material till kommande filmer och liknande  blev jag bara mer och mer desperat. Jag missade fisk efter fisk. Men till sist, efter 6 missade fiskar, krokade jag äntligen dagens första båge. En liten, men otroligt vacker fisk som även den var riktigt stark. Denna båge tog på en Dog Nobbler (orange). 

Dagen började lida mot sitt slut och efter tre landade fiskar och en del tappade körde vi hemåt. Snart står vi vid vattnet igen!
//Raintroutfly