lördag 27 april 2013

Torrflugefiske

Letar vak!
Idag kände jag (Oscar) mig riktigt sugen på lite fiske. Det var hyfsat varmt i luften och det kändes verkligen som där borde kommit igång lite insekter. Så vid middags slängde jag på mig min utrustning och tog mitt 7 fot korta bäckspö. Med mig hade jag också min

kamera. När jag kom ner till ån såg jag direkt två fina öringar som stod och vakade. Jag satte mig ner på en sten och försökte se vad de tog. Såg inget speciellt men öringarna fortsatte att vaka. Så mitt flugval blev en klinkhammer storlek 16. Jag smög en bit närmre och satte mig på huk. Där efter väntade jag in nästa vak från den fisk som stod närmast. När fisken vakade lade jag ut flugan precis innan vaket och lät den sedan drifta med strömmen. Flugan han dock inte drifta mer än i 4-5 sekunder innan den första öringen steg upp och tog flugan. Jag gjorde mothugg och drillade fisken som uppskattningsvis var på cirka 30 centimeter, efter att jag drillat den ett tag tappade jag den. Lite surt, men sådant man får ta! Jag tittade istället ut den andra fisken som stod bakom en större sten. Efter 3-4 drifter kunde inte heller denna fisk motstå att gå upp på min klinkhammer. Jag tappade även denna. Hur det nu kan vara möjligt? Hur som helst. Jag blev super peppad och ringde genast Robin som mötte upp mig vid ån.


Han hade även med sig filmutrustningen. Vi gick längs ån för att leta vak. Efter inte allt för lång tid hittade vi en fisk som gjorde sporadiska vak, jag fick ett försök på den och denna gången hade jag turen  med mig. Fisken steg upp mot min torrfluga och jag kunde landa en mycket fin öring. Vi gick vidare och med tiden så avtog vaken. Både jag och Robin gillar i vanliga fall inte att blindfiska, speciellt inte när man fiskar torrfluga. Men nu var vi tvungna. 
Vacker fisk.

Efter att vi fiskat oss en bra bit uppströms ån såg jag äntligen ett vak, jag smög då ut i vattnet och på första utlägget small det på en öring som jag missade. Jag lade ut flugan på samma ställe en gång till, då steg där en fin liten öring som jag sedan landade fin fint. Tredje kastet, jag lade fluglinan 1 meter längre uppströms, och då, steg det upp en öring till! Medan jag drog fisk efter fisk i samma pol lade Robin den tiden till att filma. Jag gjorde ett par drifter till utan resultat. Jag tog sedan på lite nytt flytmedel och provade igen. Och då, steg fisk nr 4 i samma pol. Helt otroligt! 

Vi gick sedan vidare men mer blev det inte i fiskväg! Vi fick dock ännu mer filmmaterial som vi kommer använda framöver. Jag klippte även ihop en kortfilm som kanske kommer att publiceras i nästa vecka.

Detta blev istället för veckans tips och framöver kommer vi starta en ny kategori som heter veckans bild. Vi kommer då och då slänga in några tips, med det blir inte varje vecka som tidigare.
/ Oscar-RTF