tisdag 9 juli 2013

Revanschkväll !!

Dagens största öring, tagen av Oscar
Foto: Robin 
Igår kände vi oss sugna på att ta revansch från det misslyckade fisket i Alsterån. Så vi bestämde oss för att åka till en av våra fina öringströmmar. Robin hämtade mig vid 19.00 tiden. Efter att ha varit i Köpenhamn över helgen kände jag att suget var riktigt starkt. När vi kommit fram till den lilla ån riggade vi spöna. Eftersom där inte syntes mer än några sporadiska vak valde jag att snöra på en liten svart nymf utan någon förtyngning. Robin valde däremot en Pheasant tail nymf med guldhuvud.

Vi kom överens om att jag skulle börja fiska i den första delen. Och efter bara några utlägg kände jag en fisk, som släppte. Jag missade kanske tre fiskar innan jag äntligen krokade den första för dagen. Det var en liten liten öring som tagit min nymf. Jag valde därför att med hjälp av peangen bara kroka låss den utan att röra vid den. Jag fortsatte att kasta på samma ställe. Och det gjorde jag rätt i, för bara några kasst efter tog en till öring som kändes betydligt bättre. Den rusade uppströms en bit och därefter vände den och rusade rakt nedströms. Tillslut kunde jag föra in öringen mot kanten där Robin tog emot den. Efter några foto simmaden hem.
Drillning
Efter den fisken gick vi en bit uppströms. Det var Robins tur att fiska så jag satte mig i gräset och tittade på. Efter några kast krokade han sin första öring för dagen. Inte så mycket att skryta om, en öring i samma storlek som min första. Han fortsatte kasta men fick inte något mer. Han hade några plogar och små hugg men inget mer så han lämnade över poolen till mig. Sjukt nog tog det bara två kasst innan det small en (som vi tror) stor öring men den missade flugan. Därefter ville firren inte visa sig igen. Så vi smög fram en bit till och fiskade. Totalt landade jag fem stycken där och Robin en.

Vi valde sen att byta ställe, bara några hundra meter längre uppströms, vid en bro. Under och runt den bron är där ganska djupt så vi valde att stå vid varsin sida. Jag lät Robin välja sida först och jag kan inte säga annat än att han valde fel. Jag stod först och kollade när Robin fiskade av under bron, men utan framgång. Efter 5-7 minuter gick även jag ner till andra sidan bron. Jag lade ut flugan och efter
bara ett par utlägg small det på en öring som kändes rätt hyfsad. Den stångade med huvudet och rusade några meter. Jag kunde sedan landa den. Robin blev mer och mer desperat. Detta var nu min sjätte fisk för kvällen medan han bara landat en. Han gjorde några flugbyte och fiskade vidare medan jag höll kvar vid min svarta nymf.
Fisken som togs under bron.
Efter att vi fiskat under bron ett tag valde jag att vada ut i vattnet så jag kom till att kasta uppströms. Och direkt på första kastet högg en fin öring. Runt 25 cm vilket var en fin fisk. Jag fortsatte kasta och efter några utlägg högg där ytterligare en öring i samma size. Och komiskt nog tog jag en till kastet efter. Efter den öringen kände jag mig klar och gick bort till Robin. Han berättade att han tagit en fisk medan jag 4. Vi kände oss nöjda med kvällens fiske. Eller ja, i alla fall jag med mina nio landade och Robins två. 

/ Oscar