söndag 15 december 2013

Ännu en dag av fiske

Även denna dag tillbringades vid bäcken, i jakt på rymlingar. Denna gången utan Robin. Jag bestämde mig för att med en gång gå upp till rännan och testa. Metoden jag använde var traditionellt  czecknymffiske. Jag började med en förtyngd harörenymf med gummiben. Den fluga som Robin tog sin fisk på igår. Jag fiskade av rännan hela vägen utan resultat.

Jag bytte sedan fluga till en extremt tung variant av romkorn. Jag började nerifrån och bara efter tredje driften sträcktes tafsen till och jag hade krokat dagens första fisk! En vacker liten regnbåge, som stått i bäcken en längre period, ända sen i våras gissningsvis. Och det märktes, inte en skada på fenorna, lång och slank. Identisk med en vild regnbåge. Storleken var inte så mycket att snacka om men en väldigt vacker fisk.

Jag fortsatte att fiska av rännan igen men mer blev det inte. Jag gick sedan ner till bron och djuphålan. Jag fiskade av hela hålan på ett metodiskt sätt men utan framgång. Jag är säker på att där står större regnbåge, men väldigt kräsen. Vi såg en i somras från bron. Vi uppskattade den till omkring 2-3 kilo och de rör sig inte från den hålan.

Hur som helst. Jag begav mig upp till rännan igen. Fortfarande med romkornet på. Efter ett par drifter högg ännu en båge som tyvärr slet tafsen i två delar. Så det var bara på med ett nytt romkorn, och fortsätta att fiska av rännan. Efter 5 minuter av fiske satt en fisk till. Denna gången något större.

Hugget var försiktigt och med 0.12 i spetsen av tafsen var jag inget annat än tvungen att låta fisken rusa när den ville det. Efter en ganska lång drillning kunde jag äntligen få in bågen mot sidan. Och vilken fisk det var!

Det var en fisk i halvkilos klassen med en riktigt spetsig stjärtspole. Identisk med en vild regnbåge. Jag han dock aldrig knäppa några foto på den vilket var väldigt synd.

Mer blev det inte denna gång. På onsdag åker jag med familj till Thailand och är borta i en månad. Förhoppningsvis kommer där några feta malbilder? Vi får se:)

God Jul / Oscar