lördag 10 maj 2014

Plötsligt händer det!!


Hemma igen efter att ha tillbringat eftermiddagen vid Tollerupssjön tillsammans med Filip. Vi anlände till sjön strax efter middag. En relativt molnig dag med en temperatur runt 14 grader. Vi såg direkt fisk som gick och vakade. Både nära land och mitt i sjön. Jag provade en blackmartinez nymf medan Filip körde på en flicksländenymf. Vi började fiska av ena sidan och efter en halvtimme vid vattnet ropar Filip: ¨Fiisk!¨. Jag var snabbt där med håv men väl inne vid kanten gjorde fisken en sista rusning rakt in under bryggan vilket resulterade i tafsbrott! Snopet knöt Filip på en ny fluga och fortsatte kasta. Och tro mig f*n han krokade en till en liten stund senare. En liten båge men stred väl ändå. Jag kunde lugnt och fint håva den när den närmade sig land.

Filip med sin lilla båge!
Efter den landade fisken dröjde det lång tid innan någon av oss ens kände någon fisk. Vi fiskade på och bytte flugor och tekniker med jämna mellanrum.

Eftermiddagen flöt på men fortfarande hade vi inte känt mer fisk. Tills det att jag ställde mig på ett nytt ställe som jag blivit tipsad om. Efter 5 minuters kastande drog jag på en fin båge som tyvärr lossnade och 3 minuter senare var där en till som jag även den, tappade :( Det kändes hopplöst eftersom man gått och haft trögt fiske och sen tappar man två på 3 minuter.

Action!

Vi gick tillbaka till stället där Filip tagit sin fisk. Filip var nöjd och njöt av solen medan jag kämpade på den sista timmen vi hade kvar. Det skulle dröja ytterligare 30 minuter innan det sjuka med dagen skulle inträffa.

Jag satt ner på bryggan lite halvt desperat. På tafsen snörade jag på en grön montana vilket egentligen inte är någon kul fluga att fiska med. Hur som helst så hade jag ungefär två meter lina ute och slängde i det i vattnet precis framför mig, utan att ens titta mot vattnet, och då när jag reser mig upp, sitter där en båge på kroken!! Helt otroligt.. Jag drillade den med största försiktighet, hela tiden med tankarna på en rökt regnbåge till kvällsmat. Tillslut lyckades Filip håva fisken till mig och lyckligt kramade jag om honom. Ingen stor fisk men nog så betydelsefull för dagen.

MUMMS!!