tisdag 30 september 2014

En dag i Ekemölla!

Denna gången var det dax att besöka Ekemölla Sportfiske och se vad de hade att erbjuda. Vi körde hemifrån vid sju tiden och ungefär en timme senare hade vi anlänt och blev trevligt uppmötta på parkeringen.

Vi hade en liten snabb genomgång om hur anläggningen såg ut, hur fisket hade varit tidigare och lite allmänt om dammarna/sjöarna. Namnen på sjöarna är Storsjön, Lillsjön och Ösjön. Tre dammar som skiljer sig avsevärt från varandra och som tillsammans, kan bjuda på ett variationsrikt fiske där både djup, karaktär och storlek varierar. Det var speciellt en sak i det han sa som var något mer tilltalande än allt annat. I Ösjön simmade där nämligen inte bara regnbåge utan en och annan öring på över 3kg.

Spöna var riggade, kameran laddad och vi var redo för en dags fiske!
Trevlig vy, när solen letar sig fram mellan molnen uppe vid Ösjön

Fisket började inte helt oväntat i den lilla Ösjön, längst upp från parkeringen sett. En liten damm vackert omringad av naturen och med en ö i mitten. Det klara vattnet gjorde att man såg en bit ut innan djupet blev för bra. Som vanligt startade vi dagen med blindfiske då solen ännu inte hade letat sig fram genom molnen. I ändan av tafsen satt varsin zonker men i olika färg och storlek. Det tog inte lång tid för än Robin signalerade fisk. En fisk i 1 kilosklassen hade tagit flugan. En fisk med fantastisk kontition och hela fenor som bjöd upp till en kaxig fight, men efter ett par minuter fick segla in mot kanten. Ett par snabba foto sen var den tillbaka igen.

Vi fortsatte att "nöta" streamer, hela tiden med tankarna på öringar. Eftersom det inte finns speciellt många P&T vatten som håller öring kändes det extra spännande.
Efter att ha fiskat av Ösjön relativt snabbt och både landat och tappat fisk, gick vi nu för att testa de andra dammarna istället. Den stora dammen/sjön lockade inte oss så särskilt mycket och därför blev det endast ett par kast i den påväg ner mot den andra mindre dammen (Lillsjön) som ligger i anslutning till parkeringen och vindskyddet.

Solen började visa sig och nu kunde man utan större bekymmer se fisk i "Lillsjön" och efter ett par minuter insåg vi att den inte var så djup som de andra två. Nu såg man fisk överallt, över istort sätt hela dammen. Lillsjön var ungefär 1-1,5m djup och man kunde sighta fisk mitt ute i dammen.

Det är just detta fisket som vi älskar mest, att kunna fiska på fisk man ser tycker vi är betydligt roligare än att stå och kasta rakt ut i en “mörk” damm.

Ingen av oss hade ätit någon direkt frukost innan vi körde så vid detta laget började magen att kännas riktigt tom, och det hade blivit dax för lite frukost. Finns väll inte mycket som slår en kopp kaffe och ett par mackor ute vid ett fiskevatten, samtidigt som himlen blir allt ljusare då solen håller på att leta sig fram.

Efter att sett hur klart vattnet var och hur mycket fisk där simmade runt i Lillsjön, så var vi nu säkra på att vi inom kort skulle kunna lura en båge till hugg. Taktiken hade vid detta tillfälle övergått till små nymfer istället för streamers, vilket brukar vara mycket effektivare för just detta fisket.

Flugan landade cirka en halv meter framför fisken och utan att tveka plockade regnbågen bestämt nymfen och sätte fart som en torped ut i dammen. Vi kunde nu bara konstatera att dessa fiskar överlag höll riktigt bra kvalité. Dammen var över en del, delvis täckt av vattenväxande gräs. Inte helt oväntat var det just dit de flesta bågarna rusade, kort efter att de blivit krokade. I det läget fanns två alternativ. Låta den gå var den ville och hoppas på att den inte lyckades snurra in tafsen bland gräset, lyckades man inte få ut den från det området relativt snabbt blev utgången väldigt oviss. Alternativ två var att fösöka stoppa upp rusningen innan fisken nådde fram till gräset, vilket i sig hade sina svårigheter. Det gällde att sätta hård press på fisken i motsatt riktning utan att tafsen smällde av.

Självklart gjorde gräset drillingen svårare, men vi hade inte velat ha bort det, det ska finnas möjlighet för fisken att gömma sig och om möjligt vinna kampen. Det är den där lilla extra spänningen i drillningen som gör det hela mycket roligare.

Trots att de flesta fiskarna “bara” låg mellan 1,5-3kg av de vi krokade så vet alla som någon gång fått en fin fisk som rusat ut med hela linan, att det är väldigt svårt att stoppa en sådan torpedrusning.

Vi tappade ett par fiskar som gick in i gräset, men samtidigt hade vi ett förhållandevis bra fiske under dagen. Det krokades fisk med jämna mellanrum och varje fisk bjöd upp till kamp och visade hur mycket fighting spirit där faktiskt kan va, även i de odlade bågarna. Under dagen krokade vi säkert runt 10 fiskar och tappade ett par stycken.

Helt enkelt ett trevligt ställe med fin fisk i topp kondition och tre trevliga dammar med varierande fiske. Relativt öppet runt omkring två av dammarna som både kan vara positivt och negativt, lite beroende på vilket stadie i fisket man befinner sig i.

Tack till Ekemölla Sportfiske!