söndag 3 mars 2013

Årets första stationära öring!!

Dagen började perfekt! Strålande sol och relativt varm för årstiden. Vid 11.00 tiden gick jag en runda längs ån och bara njöt. Jag blev bara mer och mer sugen på att hämta spöet och lägga några kast. Jag återvände hemåt och några timmar senare var jag nere med flugspöet igen. På änden av tafsen knöt jag på en oliv Harörenymf med en guldskalle. Förhoppningarna var höga och jag börja fiska av åns alla tänkbara ståndplatser. Efter ett tag bytte jag ställe och valde att gå uppströms cirka 200 meter till ett lugnare parti. Och då, på första utlägget tog en fin liten öring flugan. Kampen varade inte länge och efter ett snabbt foto återsattes den tillbaka till friheten. Jag kände mig nöjd med dagen och började sakta gå hemåt! Nu hoppas vi bara att det går mot vår och inte faller tillbaka till minusgrader och snö.

/ Oscar-Raintroutfly