fredag 29 mars 2013

Veckans tips

Vecka 13

Den här veckan kommer vi att ta upp två typer av knutar som man kan använda sig av när man skarvar tafsar. Detta är två kända knutar som många professionella sportfiskare använder sig av och som är mycket starka om man gör dem på rätt sätt. Ska man skarva två tafsar med lite större tjockleks skillnader så rekommenderar jag "Uni knut/Dubbel Grinner knut" som jag visat sig vara starkare och säkrare då. För övrigt så har jag under mycket lång tid använt mig av "Blodknuten" som enligt många sägs vara den absolut starkaste skarvknuten man kan ha, den blir också väldigt smidig och konformad på båda hållen så att den får en bra ergonomi. Här under följer bilder som är väldigt tydliga och lätta att följa på vardera knut:

Obs: Glöm aldrig att alltid fukta knuten innan du drar åt den, så slipper du att tafsen kryllar sig eller bränns sönder, alternativt försvagas. 

För att öka knutens hållfasthet så kan man ibland också lägga en liten, liten droppe uv lim på den så minskar man risken ännu mer för att tafsen går av just där.


Blod knut






Uniknut/Dubbel Grinner knut




Med tanke på att det finns så många fina och tydliga bilder redan så lade jag inte ner någon egen tid på att fota/rita egna beskrivningar så dessa kommer från http://www.rackelhanen.se/swe/knutsida.htm och http://www.rackelhanen.se/swe/knutsida.htm