söndag 5 maj 2013

Kustfiske- Med resultat !

Havsöringen jag landade på fluga idag!
Foto: Henrik Mårtensson

Redan igår började jag och farsan snacka lite om vi skulle fiska någon stans på söndagen. Hans förslag var då kusten. Vi bestämde oss för att åka österut i jakt på havsöring, närmare bestämt Kivik.
Med mig hade jag ett #5 och ett #7 flugspö medan pappa valde spinn. Vi kom ner till vattnet runt middag. Solen sken och det var omkring 17 grader i luften. Jag kände direkt att det inte kändes så ¨hett¨. Kristallklart vatten och bara 2-3 M/S. Vi gav det ändån ett försök. Eftersom det knappt blåste något valde jag mitt klass fem spö. Vi fiskade på i ungefär en halvtimme innan det var dags för grillning.

Medan korvarna blev grillade letade jag märlor i det kristallklara vattnet. Hittade både bruna och nästan helt svarta, stora som små. Efter ett par minuter var de tjocka korvarna klara. En väldigt god smak som gjorde att man kände sig lite smått taggad igen. Vi valde dock att byta plats.
Foto: Oscar Mårtensson
Henrik (farsan) svingar med spöet!


När bilen stannade på nästa ställe kände jag mig riktigt sugen. Jag snörade på en rosa mugnus fluga. Och då, på andra kastet. Small det på en riktigt fin havsöring på mitt flugspö. Den gjorde några rusningar innan jag kunde landa den. Efter några snabba foto återutsatte jag den. Jag kände mig nöjd med fisket för dagen så jag lade istället lite tid på fotografering.

Medan jag sprang runder och fotade lyckades pappa tappa två havsöringar. Det blev inte mer än så denna dag och vi kände oss nöjda och belåtna så vi körde sakta hemåt.
Klass 5 spöet gjorde sitt jobb idag!
/ Oscar