torsdag 2 maj 2013

Kvällsfiske

Dagens vackra öring fick som alla de andra öringar simma tillbaka.

Efter att ha haft en relativt tuff dag i skolan kände jag att jag behövde komma ut och fiska. Visst kunde jag sticka ner till min hemma å där jag redan tidigare i år hade landat massor med öring. Men ingen riktigt stor. Så jag slängde ihop min väst och mitt spö och begav mig därefter till en annan bäck som håller betydligt grövre och större öring.

När jag kom fram till bäcken och de två små dammarna som också finns där kände jag mig direkt så avslappnad. Fågelkvitter hördes från alla håll. Några enstaka fiskar gick upp och gjorde några sporadiska vak. Jag satte mig ner och funderade lite på flugvalet. Efter några minuter bestämde jag mig för att snöra på en nymf. Med lätta steg smög jag bort mot den större dammen. Jag såg då inga vak så jag började kasta på måfå. Efter några minuter small det på en mycket vacker öring. Ganska mycket större än de öringar man är van vid att se. Efter ett kort tag ovanför vattnet fick den vackra fisken simma vidare. Jag fiskade en stund till men kände mig nöjd med fisket så efter ett tag så drog jag hemåt.

Glöm inte att gå in och kolla månadens special mönster. Som denna vecka är en CDC nattslända bunden av Robin.

/ Oscar-RTF